PDA

Zobacz pełną wersję : Połoniny

Konar
12-03-2004, 22:20
Z ciekawości zacząłem przeglądać zawartość tej strony. I wpadłem na taki zapis ??

połoniny bieszczadzkie nie są wytworem naturalnym - na ich obszarze lasy zostały wykarczowane

jestem studentem turystyki na drugim roku i prawdę mówiąc interesuję się zdeczka Biesami. Nie chce pisać od razu że to wyżej przedstawione stwierdzenie to bzdur. Chciałbym dowiedzieć się z Waszej strony czy te słowa są prawdziwe - moim zdaniem to totalna bzdura ale czekam na Wasze komentarze :?: :roll:

Marcin
12-03-2004, 23:39
Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku nr 31 (1993 r.)
Maciej Augustyn "Połoniny w Bieszczadach Zachodnich"

"Od lat toczony był spór czy połoniny są zbiorowiskami naturalnymi, czy też powstały w wyniku gospodarczej działalności człowieka. W ostatnich latach przeważa pogląd, że porosłe trawami grzbiety górskie są dziełem natury, jedynie ich dolna granica została znacznie obniżona przez intensywny wypas i wypalanie lasów."

Autor dodaje do tego fragmentu przypis:
"M. Ralska - Jasiewiczowa, "Late-Glacial and Holocene Vegetation of the Bieszczady", Warszawa 1980, s.139. Autorka sądzi że naturalna granica lasu i połoniny przebiegała na wysokości ok. 1250 m, choć i ta mogła być sztucznie obniżona. Słusznośc tej tezy potwierdziłby fakt, że w przbliżeniu na tej właśnie wysokości przebiega dolna granica połoniny na Wielkiej Rawce. Można przypuszczać, że właśnie tu, ze względu na warunki terenowe, stopień zmian powstałych w wyniku gospodarki pasterskiej był najniższy."

Konar
12-03-2004, 23:56
i wszystko jasne dzięki za informacje 8)

klopsikx
13-03-2004, 14:33
Granica lasu nie jest stala na pikuju rejon lasu podnosi do sie ponad 1300 mpm.

admin
15-03-2004, 09:31
WItam!

Zródeł jest wiele :) i podobnie jak w przypadku granic geograficznych każde mówi co innego.