Pokaż wyniki od 1 do 10 z 43

Wątek: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

Mieszany widok

  1. #1
    Forumowicz Roku 2016
    Kronikarz Roku 2016
    Forumowicz Roku 2014
    Forumowicz Roku 2013
    Ekspert Roku 2012
    Awatar Wojtek Pysz
    Na forum od
    02.2008
    Rodem z
    Jarosław
    Postów
    2,488

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Cytat Zamieszczone przez luki_ Zobacz posta
    Te "zwinięte tory" ....
    "Zakręcone tory" w tytule nawiązują do przebiegu całości tej linii kolejowej miedzy Siankami a Wołosianką

    Cytat Zamieszczone przez luki_ Zobacz posta
    .... to efekt przystosowywania kolei transkarpackiej na tym odcinku do potrzeb szerokotorowego wielkogabarytowego radzieckiego ruchu towarowego - stare austro-węgierskie tunele były po prostu zbyt wąskie i zbyt kręte dla potężnych radzieckich składów szerokotorowych
    Ten tor i tunel zostały zbudowane w 1908 r. Za czasów ZSRR tunel był gruntownie przebudowany w 1963 r. Dolna część jest oryginalna, kamienna. Górna jest betonowa. Nie były podobno nigdy wykorzystywane. Informację taką uzyskaliśmy mieszkańców Szczerbina.
    Rok budowy 1908 nie został potwierdzony z innych źródeł. Kamienna obudowa dolnej części (potwierdzona zdjęciem), może sugerować powstanie tunelu w czasach przedradzieckich.



    Przebudowa jest datowana na części betonowej.



    Na mapce zaznaczone jest jasnozielonym kolorem położenie dodatkowego toru. Nie przebiega on szczególnie łagodniej, w porównaniu z odcinkiem używanym.


  2. #2
    Forumowicz Roku 2016
    Kronikarz Roku 2016
    Forumowicz Roku 2014
    Forumowicz Roku 2013
    Ekspert Roku 2012
    Awatar Wojtek Pysz
    Na forum od
    02.2008
    Rodem z
    Jarosław
    Postów
    2,488

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Uzupełnienia do ostatnio opisywanego dnia.

    Sklep w Werchowynie Bystrej, którego malownicze zdjęcie pokazane było na początku, z zewnątrz wygląda niepozornie.



    Wspomniane przez bartolomeo "Krzaki, krzaczory, kolce, młodniki, wiatrołomy i inne takie", w miejscu, gdzie powinna być droga, wyglądały mniej-więcej tak:



    W miejscu, gdzie "pod koniec zniosło nas lekko", dodatkowo nie było mostu na Użu.



    Na pociąg w Wołosiance oczekiwaliśmy w dobrym towarzystwie.



    Na koniec dnia wróciliśmy do swojej carskiej komnaty. Na podłodze komnaty leżało siano (bo zamiatać nie trzeba??) i skóra z niedźwiedzia (elektriczka go potrąciła??).


  3. #3
    Debiutant Roku 2017

    Na forum od
    06.2016
    Postów
    107

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Ten tor i tunel zostały zbudowane w 1908 r. Za czasów ZSRR tunel był gruntownie przebudowany w 1963 r. Dolna część jest oryginalna, kamienna. Górna jest betonowa. Nie były podobno nigdy wykorzystywane. Informację taką uzyskaliśmy mieszkańców Szczerbina.
    Rok budowy 1908 nie został potwierdzony z innych źródeł.
    Według autorów "Atlasu linii kolejowych Polski" linia kolejowa na odcinku Czop-Sianki-Strzyłki Topolnica została otwarta 24.08.1905 roku. Inwestorem były Węgierskie Koleje Państwowe (MAV) na odcinku Czop-Sianki, dalej w stronę Lwowa - C.K. Austro-Węgierskie Koleje Państwowe (kkStB).

  4. #4
    Bieszczadnik
    Na forum od
    03.2011
    Rodem z
    Wrocław
    Postów
    231

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Cytat Zamieszczone przez Wojtek Pysz Zobacz posta
    "Zakręcone tory" w tytule nawiązują do przebiegu całości tej linii kolejowej miedzy Siankami a Wołosianką
    Przepraszam - winno być "zwinięte" tory, gdzie cudzysłów nie nawiązuje do tytułu Waszej opowieści, a tylko podkreśla abstrakcyjność użytego prze ze mnie sformułowania.
    Resztę mojej wypowiedzi podtrzymuję - nie pamiętam już, czy czytałem o tym na forum, czy w jakimś przewodniku, czy też słyszałem taką wersję od miejscowych ( a byłem w tych stronach, oprócz obecnego roku już dwukrotnie - w 2012 i 2013); podczas wizyty w 2012 r w oczekiwaniu na pociąg w Wołosiance rozmawiałem np. z miejscową 83-letnia kobietą, która jest (może była, bo nie wiem, czy żyje) wnuczką inżyniera - budowniczego kolei użockiej, jak go określiła "Warszawianina" (nie wiem tylko, czy określenia tego użyła w znaczeniu "Polak", czy raczej "obywatel Kongresówki" w służbie Austriaków) - niestety nie pamiętam już nazwiska dziadka, które wymieniła ta kobieta (krótkie nazwisko na "W", może Waluś (?)) - a może jest na forum jakiś miłośnik historii kolei, a kolei austro-węgierskich w szczególności, który potrafiłby coś powiedzieć na temat polskich inżynierów uczestniczących w budowie kolei transkarpackiej?
    Ostatnio edytowane przez luki_ ; 21-07-2016 o 20:23

  5. #5
    Debiutant Roku 2017

    Na forum od
    06.2016
    Postów
    107

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Luki, jeśli przyjąć Twoją hipotezę o geologicznych powodach wydania "paru" rubli na przebudowę trasy, to szykuje nam się drugi kaptaż w regionie. Do Solinki zagrożonej Udawą dochodzi San podmywany Użem i jego dopływami. A i dla linii kolejowej nie ma różowej przyszłości - nawet po przebudowie dalej tkwi na południowym skłonie Karpat.

  6. #6
    Debiutant Roku 2017

    Na forum od
    06.2016
    Postów
    107

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Cytat Zamieszczone przez Wojtek Pysz Zobacz posta
    "Zakręcone tory" w tytule nawiązują do przebiegu całości tej linii kolejowej miedzy Siankami a Wołosianką


    Ten tor i tunel zostały zbudowane w 1908 r. Za czasów ZSRR tunel był gruntownie przebudowany w 1963 r. Dolna część jest oryginalna, kamienna. Górna jest betonowa. Nie były podobno nigdy wykorzystywane. Informację taką uzyskaliśmy mieszkańców Szczerbina.
    Rok budowy 1908 nie został potwierdzony z innych źródeł. Kamienna obudowa dolnej części (potwierdzona zdjęciem), może sugerować powstanie tunelu w czasach przedradzieckich.



    Przebudowa jest datowana na części betonowej.



    Na mapce zaznaczone jest jasnozielonym kolorem położenie dodatkowego toru. Nie przebiega on szczególnie łagodniej, w porównaniu z odcinkiem używanym.

    Kolorem jasnozielonym jest zaznaczony przebieg linii tak jak ją pierwotnie wybudowano. Pokazują to mapy sprzed obu wojen i niektóre młodsze. Nowo wybudowany fragment linii (ten z tunelem o dł. 910 m) faktycznie specjalnie nie odbiega parametrami ruchowymi od starego, bo ponoć głównie chodziło o wybudowanie nowego tunelu zdolnego (w razie potrzeby) pomieścić długi skład kolejowy. Takie informacje uzyskałem kilka lat temu w Lvivskiej Zalyznyci, kiedy pytałem o tę "plątaninę" torów pod przełęczą. Na pytanie "po co wobec tego przebudowywano "stary" tunel" nie dostałem żadnej odpowiedzi... Widocznie pytałem za młodych, a to i tak byli najstarsi stażem pracownicy dyrekcji.

  7. #7

    Domyślnie Odp: Raport z krainy zakręconych torów, siana i rozliwnego piwa

    Cytat Zamieszczone przez Wojtek Pysz Zobacz posta
    "Zakręcone tory" w tytule nawiązują do przebiegu całości tej linii kolejowej miedzy Siankami a Wołosianką


    Ten tor i tunel zostały zbudowane w 1908 r. Za czasów ZSRR tunel był gruntownie przebudowany w 1963 r. Dolna część jest oryginalna, kamienna. Górna jest betonowa. Nie były podobno nigdy wykorzystywane. Informację taką uzyskaliśmy mieszkańców Szczerbina.
    Rok budowy 1908 nie został potwierdzony z innych źródeł. Kamienna obudowa dolnej części (potwierdzona zdjęciem), może sugerować powstanie tunelu w czasach przedradzieckich.



    Przebudowa jest datowana na części betonowej.



    Na mapce zaznaczone jest jasnozielonym kolorem położenie dodatkowego toru. Nie przebiega on szczególnie łagodniej, w porównaniu z odcinkiem używanym.
    Dzień dobry, witam wszystkich to mój pierwszy post :)

    Mam pytanie czy znane są Wam podobne przypadki z powiększaniem tunelu na innych liniach kolejowych na Ukrainie?
    Tych ze zdjęć akurat nie widziałem, chociaż przejeżdżaliśmy blisko rowerami w 2015 roku z Sianek przez Użok i dalej w stronę Roztoki i Swaławy.

    Olo

Informacje o wątku

Użytkownicy przeglądający ten wątek

Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

Podobne wątki

  1. Festiwal Dobrego Piwa
    Przez Capricornus w dziale Oftopik
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 27-04-2012, 22:19
  2. Bagna, piach i dużo piwa- czyli majowy wypad na Polesie
    Przez buba w dziale Turystyka nie-bieszczadzka
    Odpowiedzi: 16
    Ostatni post / autor: 14-06-2011, 23:48
  3. Zimnego piwa z pianką za trzy biesy, proszę...
    Przez davson w dziale Oftopik
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 05-04-2008, 20:38

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •